Kreatívkodásaim tárháza

Makrónaplok

Makrónaplok

Florárium hygrolon anyaggal

Mohásítás új módszere

2023. január 10. - Makronaplók

Merész, idehaza nem annyira elterjedt kísérletbe kezdtem, magas páratartalmú növények tartásában. 

Két, párhuzamos tesztet indítottam, zömében hasonló növényekből. Az egyiket egy sűrített paradicsomos üvegben, míg a másikat egy erre egyedileg készíttetett terráriumban. A terráriumnál az volt az egyetlen kikötésem, hogy hermetikusan zárható legyen, mert ez lenne a lényege a kísérletnek. És itt kezdődtek a bajok, de erről később…

A terráriumnál az volt a cél, hogy alapvetően akváriumban, vagy nagyon magas páratartalmú helyen élő növényeket akarok benne életben tartani, úgy hogy egy un. hygrolon anyaggal vonom be a terrárium bizonyos részét. Erről az anyagról azt kell tudni, hogy bizonyos magasságig képes felszívni, illetve megtartani a vizet. Ez azt jelenti, hogy ha alulról kapja a rendszer a vizet, akkor kb 35 cm-ig képes feljuttatni a nedvességet. Tehát, ha egy nedves közegű talaj fölé hygrolon szövetet rakunk, akkor a 30 cm magasan lévő növények is megkapják a vizet. Persze lehet magasabban is, de oda már másképp kell eljuttatni a folyadékot, pl csobogóval, esőztetővel stb.

hygrolon.jpg

A befőttes üvegbe pedig csak beleszórtam a táptalajt (kókuszrost) tettem bele pár követ, és ment is bele a maradék növényke.

A felhasznált növények:

1.png

 1. Lomariopsis lineata

2.png

2. Taxiphyllum 'Mini Christmas'

3.png

3.Microsorum 'Mini Curly

4.png

4. Callisia repens

5.png

5. Anubias 'Nana Mini

6.png

6.Crepidomanes Grape Leaf II

7.png

7. Micranthemum sp. Montecarlo

Van itt minden, moha (Taxiphyllum), gyökér lélegző (Anubias) és talajtakaró (Montecarlo). Egyik se nagy igényű, könnyen tartható növény akváriumban.

Ezek zöme tipikus akváriumi növény, de pl a szakbolt (Green Aqua) azt mondta, hogy minden náluk kapható növény alkalmas magas páratartalmú rendszerekben létezni. Végül nem tőlük, hanem egy ismerőstől vettem. 

(Lovas Attila és felesége komoly gyűjteménnyel rendelkezik, ritkaságokkal is, ha van érdeklődő, keressen meg itt, és útbaigazítom:))

Maga a terrárium kialakítása nem volt komplikált. Először kivágtam méretre a hygrolont, felragasztottam. Ragasztottam rá pár követ, és ez nagyjából kész is volt. Ezután ment alulra a vízzáró kőréteg (ez akadályozza meg a berohadást, poshadást), E fölé raktam egy kilyuggatott műanyag zacskót, erre került (nem kötelező, de ajánlott) aktív szén réteg, hogy kiszűrje a károsabb anyagokat. Végül a sort a kókuszrost talaj zárta. Ez azért kiváló erre a célra, mert nem kell sok belőle, vízzel keverve többszörösére duzzad, és nagyon jól tartja a nedvességet.

A beültetés nem volt komplikált, persze lehetett volna aprólékosabban is, sűrűbben akár, de megéreztem valamit ,ezért szellősen raktam.

1terraflor.png

A hygrolon tökéletesen működött, a nedvesség eljutott mindenhová, permetezéssel tudtam adni elég vizet a rendszerbe, és nem is állt pangó víz nagy sehol. DE….

Az egyetlen kérésem, hogy hermetikusan záródjon a rendszer nos..nem működött. Elsőre úgy tűnt, hogy oké, de pár ki és becsukás után már mozgott, nem illeszkedett rendesen az ajtó. Hiába tömtem be papírral, valahogy nem volt az igazi. Néhány növény, a kényesebb fajtából rohadni kezdett, így kénytelen voltam bontani a rendszert, és menteni a menthetőt.

Külföldi videókon látni tökéletesen záródó üveg csodákat. Nos ez nem ilyen lett…

A befőttes üveg viszont kitart, a mai napig. Kb másfél hónapja ültetem, és még mindig jól néznek ki, és lassan, nagyon lassan növekednek is. 

uvegben.jpg

befottes.jpg

A kísérletet majd valamikor újraindítom, most már ténylegesen, teljesen zárható terráriumban.


Ha érdekelnek másféle tartalmaim, akkor követhetsz erre-arra:

https://www.youtube.com/@makronaplo

https://www.instagram.com/makronaplo/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://makronaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr7618020552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Resista 2024.04.14. 14:55:57

Lett folytatása a próbálkozásnak? Főleg az anubias érdekel, mert zárt floráriumban szeretném megpróbálni az ültetését.
süti beállítások módosítása